お化粧と現実

WSJ: China Growth Of Loans, Indus Growth Picks Up In May

  • 中国の成長率は、5月で前年同期比+8.9%で順調、と発表された。

Brad Setser: Investment up over 30%, imports down 25%?

  • 中国の経済を追いかけているBlad Setser氏は「投資が30%伸びて、輸入が25%減ってるのって変じゃない?」と首をかしげている。

NYT: China’s Commodity Buying Spree

  • ものすごい勢いで原材料を輸入する中国。
  • 使い切れないので、港に積まれるだけ。

  • 港に下ろせない分は沖合いに停めた船の上に保管しているらしい。

原材料価格が低下した今が買い時と思ったのか? で、景気回復後は安い材料費で「うま〜」となると思っているのか? それともアメリカの国債モーゲージ債に投資するより、原材料買ったほうが得だと思ったのか?

なんか間違ってる気がする。

間違っているといえば...

Naked Capitalism: World Bank Downgrades Growth Forecasts Yet Again (And More Doubts on Chinese Data)

  • 相変わらず中国発表の数字を信じてないYves。
  • Metal Minerの記事を引用している。

There are some apparently contradictory numbers coming out of China at the moment. Take those car sales as an example. Our man on the ground tells us BYD, a noted Chinese car maker, reported 30,000 car sales of one model by end of last year, but the number plate agency recorded only 10,000 new cars of that model registered for use on the road. What happened to the other 20,000 are they running around without number plates? In a police state, I don’t think so. Our understanding is auto sales are recorded in China when they leave the factory, not when they are registered on the road, so dealers can build up inventory while car “sales” are rising.

中国の会計基準がどうなっているのかわからないが、この記事を読む限りは「自動車メーカーは、工場を出荷した時点で売上を計上している」模様。

  • メーカー発表売上3万台に対し、発行されたナンバープレートは1万。
  • 普通の国では、自動車の売上計上は「登録時基準」のはず。

→膨らましたGDPを発表する一方で、ものすごい勢いで在庫を積み増しているのが今の中国経済とみた。The Great Leap Forwardの頃と何も変わらん国家体制...