いじめられないトヨタになるために
なんかトヨタ叩きが激しくなってきた感がある。そりゃ安全重視は大切だ。でも、対策をどこまで打つべきかはよく考えないといかんのではないか。米国まるごとクレーマーになった日には目も当てられない結果になるよ。
映画「Fight Club」の一場面から。旅客機空中衝突を妄想する直前ね:
- Narrator:
- A new car built by my company leaves somewhere traveling at 60 mph. The rear differential locks up. The car crashes and burns with everyone trapped inside. Now, should we initiate a recall? Take the number of vehicles in the field, A, multiply by the probable rate of failure, B, multiply by the average out-of-court settlement, C. A times B times C equals X. If X is less than the cost of a recall, we don't do one.
- Business woman on plane:
- Are there a lot of these kinds of accidents?
- Narrator:
- You wouldn't believe.
- Business woman on plane:
- Which car company do you work for?
- Narrator:
- A major one.
- 語り手:
- 弊社製新型車が路上を時速60マイルで走行中、後部差動装置がガッチリと固結。クルマは衝突炎上し、乗員全員死亡。さて弊社はリコールをかけるべきでしょうか? 計算してみましょう。そのクルマの米国における導入台数をA、そいつに当該部品の期待故障率Bをかけ、さらに裁判所を通さない和解にかかる費用Cをかけた額が、リコール費用総額より小さいと判断したら...弊社はリコールしません。
- 隣の女性:
- こういう事故は多いのですか?
- 語り手:
- 信じられないくらい、ですよ。
- 隣の女性:
- どちらの自動車メーカーの方で?
- 語り手:
- 大きな所です。
- ま、映画だけどね。
- たぶん、あそこのことなんだろうな、と劇場ではみんな想像しながら観ていたのだろう。
- A×B×Cと和解費用総額との比較。
- 今回、トヨタはそのあたりをきっちりやったのかな?
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