毅然とした態度も時には必要ではないかと

TTAC:
BREAKING: Toyota To Recall 270k 2010 Priuses, Similar Problems Reported On Ford Hybrids [Updated with Ford press release]

  • 日本でも報道されているように、トヨタは2010年型プリウス27万台をリコールへ。
  • が...
  • 同様の「ブレーキ問題」が発生したフォードのハイブリッド車はリコールにはならない。
  • フォードの声明。

FORD CUSTOMER SATISFACTION PROGRAM

Ford is proactively announcing a customer satisfaction program to update the software of the regenerative brake system of some 2010-model Ford Fusion Hybrids and Mercury Milan Hybrids.

Dearborn, Mich., Feb. 4, 2010 – Today, we are announcing a customer satisfaction program to update the software of the regenerative brake system of some 2010-model Ford Fusion Hybrids and Mercury Milan Hybrids.

We have received reports that some drivers have experienced a different brake feel when the hybrid’s unique regenerative brakes switch to conventional hydraulic braking. While the vehicles maintain full braking capability, customers may initially perceive the condition as loss of brakes.

To be clear, the Fusion and Milan Hybrids’ brake system maintains full conventional brakes and full ABS function even as the customer sees visual indicators and hears a chime. The software threshold to transition from regenerative brakes to conventional brakes can cause the system to transition to conventional brakes unnecessarily.

The software upgrade will reduce unnecessary occurrences of the vehicle switching from regenerative braking to conventional hydraulic brakes.

Customers with affected vehicles will receive a notice in the mail. We are asking owners of affected vehicles to have vehicle software reprogrammed at dealers at no charge.

There have been no injuries related to this condition.

  • フォードのハイブリッド(Ford FusionおよびMercury Milan)のブレーキ制御ソフトウェアを更新するプログラムのお知らせ。→フォードは「Customer Satisfaction Proguram:顧客満足プログラム」と呼んでいる。
  • ハイブリッド車のブレーキが発電モードから通常モードに切り替わる際の「違和感」に関して複数利用者から苦情が寄せられた。
  • 車のブレーキは正常に動作しているが、運転者は「ブレーキが効いていない錯覚」を受けることがある。
  • 今回のプログラム更新で、ブレーキが発電モードから通常モードに切り替わるしきい値を変更し、不要な状態変更を軽減させる。
  • 更新プログラム対象車の保有者には郵便で連絡が届けられるので、ディーラーで無料更新を受けて欲しい。
  • このブレーキによる事故はおきていない。

→どう見てもソフトウェア不具合に対するパッチなわけだが、毅然とした態度で臨む。トヨタにもこの姿勢が必要だったのではないか。