テスラIPOへの疑問
TTAC:
Tesla’s Profit Claims Are Lies(テスラの利益計上は嘘)
- 2月6日付The Truth About Cars記事。
- テスラがSECに提出したIPO目論見書をざっと分析した記事。
- テスラは2009年7月に単月で黒字化したと主張している。→TTAC 2009/8/8記事
- だが、2009年9月末(3四半期分)は...
売上 | $93,358M |
売上原価 | $85,604M |
粗利 | $7,754M |
-- | -- |
営業費用 | $36,726M |
営業損失 | ▲$28,972M |
- これに利息支払等などがあって、経常収支は$31,498M (314億9800万ドル)の赤字。
- ちなみに売上には、一台あたり$7,645のzero emission vehicle creditが含まれている。(Creditだから見込み収入のはずなんだけど、計上しちゃってもいいものなの?)
- 営業費用の内訳は、$11,139Mの研究開発費+$25,587Mの販管費。
- つまり、国からのミルク補給があっても販管費すら賄えない状況。
- その他目論見書から数カ所引用。
A large amount of our Tesla Roadster sales revenue in 2009 was due to the fulfillment of orders from reservations taken in prior years.
2009年のロードスター売上のほとんどは、前年度までの予約に対する出荷。
We have received only a limited number of current reservations for Tesla Roadsters and Model S sedans, all of which are subject to cancellation.
As of December 31, 2009, we had unfilled reservations for approximately 220 Tesla Roadsters and approximately 2,000 Model S sedans, all of which are subject to cancellation by the customer up until delivery of the vehicle. All of our reservations are refundable, subject to a cancellation fee and we have had a significant number of customers who submitted reservations for the Tesla Roadster or the Model S cancel those reservations.
→2009年12月末日時点でのロードスター予約残は220台、セダンSモデルの予約は2000台。これまでに「相当数の」予約取り消しを受けている。
If we are unable to design, develop, market and sell new electric vehicles and services that address additional market opportunities, our business, prospects and operating results will suffer.
→Sモデルの開発に失敗したら、テスラはもうダメぽ。
Our production model for the non-powertrain portion of the Model S is unproven, still evolving and is very different from the non-powertrain portion of the production model for the Tesla Roadster.
→セダンSモデルのNon-Powertrain(何これ?)はロードスターのそれとは大きく異なり、まだ研究段階にある。
※この段階でSモデルの量産に必要な工場の計画をたてるのは無謀だろうね...目論見書21ページにも、このNon-Powertrain部分の開発遅れによる不確実性がぐだぐだ書かれている。
まだまだ目論見書は続くけど、読んでいて悲しくなってきたのでここまで。