iPadでの電子雑誌・電子新聞普及を妨げている最大の障壁は...

TBP: What Does Apple Want from Content Producers?

iPadにおけるコンテンツ課金に関する制約を解説した記事。

According to a report issued Friday by deVolkskrant (via Google Translate), Apple has employed “stricter rules” for publishers, informing them that they cannot offer free iPad access to paid print subscribers. By offering free access to print subscribers, newspapers could avoid charging for access through the iPad, and can avoid paying Apple a 30 percent cut of all transactions on the App Store.


In addition, nrc.nl reported Friday (via Google Translate) that Apple will no longer allow newspapers to offer free access to print subscribers after April 1. Content providers are upset with the change, characterizing the move as one that makes Apple “too dominant.”

以下、記事概略:

Appleが最近発表した方針によれば、「4月1日以降、新聞や雑誌など紙媒体を購読している読者に対しiPad版を無料購読させること」ができなくなる。結果として、出版社はAppleに対して「iPad経由税」として30%を上納することが強制される。デジタル版における売上30%は小さくはない数字だ。

新聞・雑誌がiTunes経由でショバ代30%を上納することになると、電子版価格は高止まりしたままになる。出版社側は、GoogleのHoneycomb版タブレットが出現し、Appleが姿勢を変えることを祈りつつ、様子見を決めた状態になっている。

In other words, the biggest roadblock to realizing the ambitions for the iPad of both publishers and readers is Apple itself. With the company surging in value, the roadblock seems inexcusable and reminder than not every bit of Apple’s culture is positive or should be preserved.

iPadでの電子雑誌・電子新聞普及を妨げている最大の障壁はAppleそのもの。Apple自身が変わらなければ、iPadでの電子出版はコケるかもよ、ということ。